Många chefer tränar yoga

Svenska chefer tränar yoga som aldrig förr, mycket för att kunna vara en bättre chef men också för att hantera stress bättre. Vad för typer av yoga är det de utför och varför är det så bra med träning för en arbetsförmåga egentligen?

 

Allt fler upptäcker träningsformen yoga och bokar upp sig på pass i någon yogastudio nära jobb eller hem. Med sig är det smart att ha både en egen yogamatta och bekväma yogakläder i mjukt tyg.

 

Yoga, meditation och mindfulness bland svenska chefer

 

I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om en studie som undersökt hur svenska chefer tränar sin psykiska hälsa med yoga och meditation, mer nu än om man gör en jämförelse med bara några år tillbaka:

 

Svenska chefer har en helt ny medvetenhet om vikten av psykiskt välbefinnande. Mer än hälften av de totalt 2 984 personer som svarat på tidningen Chefs träningsundersökning uppger att de tränar sin psykiska hälsa. En tredjedel lägger mer än två timmar i veckan på det – Svenska Dagbladet

 

Att träna sin psykiska hälsa är att visa på att man är medveten om att begreppet hälsa är långt mycket bredare än att bara röra på sig. Många tränar psyket för att bättre kunna hantera stress, men om denna ändå är blir långvarig är det viktigt att träna även det fysiska – eftersom studier visar på att fysisk träning är minst lika effektiv som KBT eller psykofarmaka.

 

Mer produktiva i arbetet när de tränar

 

Studier visar att chefer som tränar på arbetstid är mer produktiva. De har en större koncentration när de väl jobbar, de får mer ork, har bättre tålamod, bättre inlärning, klarar stress bättre och så vidare. Bara positiva effekter med andra ord. De yogaformer som cheferna ägnar sig åt mest är de lugnare varianterna med mycket kontemplativa inslag. Dessa är till exempel:

 

  • Kundalini
  • Yinyoga
  • Medicinsk yoga

 

Viktigare med empati som chef – än god träning

Det är superbra att chefer som tränar orkar mer och har högre tålamod men det är för den delen inte säkert att man trots det är en chef. För det är det andra, intellektuella och empatiska kvaliteter som krävs. I undersökning, som presenteras i tidningen Chef, går det att läsa om hur hela 15 procent av de chefer som deltagit i undersökningen endast tränar för att de tror de är bra för karriären, inte för att bli en bättre chef eller för att må bra. Chefer som tränar kan vara en bra förebild för andra anställda, förutsatt att man inte hetsar folk till träning de inte vill ta del av utan uppmuntrar att medarbetare tar hand om sig själva på det sätt de mår bra av individuellt.

 

Yoga kan hjälpa mot annat än att sänka stressen en hetsig dag. I en artikel i Sveriges Radio går det att läsa om en person som använt yoga för att komma till försoning med sig själv efter en traumatisk upplevelse. Yoga kan alltså vara ett sätt att förlåta sig själv på och känna självkärlek på riktigt, om det är så att man faktiskt är öppen för det. Mer om detta här.

 

Inspirera till träning som PT

Idag är det extremt populärt med träning och hälsa, och just därför är det också fullt möjligt att jobba med det på heltid. Om du utbildar dig till PT kan du inspirera och träna folk varje dag, och på så vis bidra till en bättre folkhälsa. I arbetet som PT är det viktigt att bland annat hålla koll på träningstrender, hur man tränar olika åldersgrupper och hur man peppar till träningsglädje, för det kommer absolut inte naturligt för alla.

Stress i livet, okunskap om hur man bör träna och ett nytt livsmål kan vara anledningar till att man anlitar en PT. Vill du hjälpa folk med sådant? På intensivept.se kan du utbilda dig till PT för att börja hjälpa andra, och kanske dig själv. Här ger vi lite tips om träning som är bra att veta.

Knep som förvandlar träningsskräck till träningsglädje

I en artikel från Expressen, tipsar en träningscoach om vad som kan ge träningsglädje till dig och andra. Men måste inte älska träning för att träna regelbundet och få en bättre hälsa, men, det är verkligen inte kul att träna om man hatar det. Just därför är det viktigt att träna på sin egen nivå och pusha sig själv till en nivå som gör att det blir roligt. Tipsen som ges i artikeln är bland annat att du ska känna efter och intressera dig för vad som händer med din kropp när du tränar, att du ska röra dig på det sättet som du vill känna dig, till exempel gå dansklass på gymmet om du känner dig partysugen, eller springa om du är förbannad. Kör 80 procent av den träningen som du gillar bäst, och 20 procent av den som är tråkig men nödvändig för kroppen.

Att träna för sin åldersgrupp

En del av at vara PT handlar om att träna människor, och alla människor är olika. I en artikel från Sveriges Radio tipsas det om träning för 80-åringar något som är bra för PT:s att hålla koll på om man vill ha ett brett klientel av kunder. Men det är lugnt och koncentrerad träning som gäller.

Träningstrender

Det är också viktigt att ha koll på träningstrender som PT. Enligt SVT är följande träningsformer trendigt just nu:

  • Högintensiv intervallträning
  • Vandring i naturen
  • Löpning
  • Cirkelträning

Komplettera yogan med träningsmaskiner

För att få riktigt bra yogaresultat bör man kombinera yogan med styrketräning. När det gäller träningsmaskiner är dessa uppdelade i olika grupper efter vilka muskler de tränar. Nedan följer en lista på de olika grupper som finns.

 

pexels-photo-414029Att träna allsidigt är det allra bästa även för den som yogar. Att intensiteten i träningen varierar är det optimala upplägget för att hålla sig frisk och stark och att konditionen ska ligga på topp. För de som yogar mycket kan det därför vara bra att kombinera styrketräningen med träningsmaskiner från exempelvis http://www.casallpro.se/ så att verkligen alla muskelgrupper körs igenom. Göteborgsposten skriver om kombinerad träning i en artikel och menar att kombinationen av träning är viktigare än hur ofta träningen sker eller när den sker. Att träna hälften styrka och hälften kondition är det allra bästa. Kombinerad styrke- och konditionsträning leder till att man kan leva flera år längre och dessutom förebygger man folksjukdomar och fysiska åkommor, som problem med nacke eller rygg. Förutom detta får man även starkare kropp, bättre fettförbränning och hjälp att stressa ner. Detta skriver Expressen.

 

Träningsmaskiner som passar för yoga

 

  • När man tränar yoga behöver man vara jämnt stark i hela kroppen. Då är multimaskiner bra, som exempelvis stationsmaskiner eller cable cross. Denna sorts maskiner gör träningen mer effektiv eftersom man aldrig behöver pausa mellan de set man gör. Istället kan man gå vidare direkt på en annan muskelgrupp och därmed spara tid, vilket är perfekt om man bara har tid för styrketräning en eller ett par få gånger i veckan.
  • Bålmaskiner. Maskiner som tränar kroppen genom bålövningar är perfekt för den som yogar eftersom bålen behöver vara stark för att man ska kunna hålla balansen. Man kan med fördel använda maskiner som utgår från övningar som crunches, rotary torso, situps eller liknande mag-och ryggövningar.
  • Överkroppsmaskiner. Till överkroppsmaskinerna räknas de maskiner som tränar biceps, triceps, bröst och axlar. Samtliga är viktiga för den som tränar yoga eftersom många positioner kräver bra armstyrka när man ska resa sig eller byta position.
  • Till underkroppsmaskiner räknas de som tränar rumpa, ben och höfter. Underkroppsmaskiner är främst viktigt för de som tränar mer aktiva former av yoga där man får upp konditionen eller står i samma benposition under en längre tid.

 

 

 

 

Testa dig hemma

Det är nog få som tycker om att gå till doktorn när man misstänker att man lider av någon åkomma. Speciellt när det inte handlar om ett vanligt förkylningsvirus eller liknande, utan snarare när det kommer till att kolla att sin intima hälsa står rätt till när man till exempel misstänker att man drabbats av en könssjukdom – men som tur är finns många tester inom detta område att beställa hem och göra i avskildhet hemma.

5878567-dental-equipment-close-up-on-surgery-tableMånga som misstänker sig ha drabbats av en könssjukdom tycker att det är jobbigt att ta kontakt med läkare för att kontrollera om sin misstanke faktiskt stämmer. Som tur är behöver man inte göra detta längre. Idag finns nämligen en uppsjö av olika tester som man kan få hem direkt till dörren och sedan göra i avskildhet hemma för att sedan skicka iväg för provsvar. Anonymare och mer bekvämt. Vill man till exempel se om man har klamydia, som är en dold könssjukdom som ofta inte ens har symptom, går det bra att beställa klamydiatest som skickas hem. På så vis slipper man uppsöka läkare och slipper också onödigt långa väntetider som lätt blir inom vården. Och det är inte bara klamydiatester man kan beställa hem idag. Enligt Dagens Industri finns även:

  • Faderskapstest
  • Test för att se om man har anlag för diabetes eller för övervikt
  • Glutenintoleranstest
  • Sina kolesterolhalter

Hälsotester online

Det finns också en rad olika, mer eller mindre, vetenskapliga tester i form av frågeformulär som man kan ta på nätet. Till exempel nu allra senaste skrev Expressen om hur man hos dem till exempel kan testa om man är i riskzonen för njursvikt. Likaså finns en rad andra tidningar och magasin som erbjuder olika sorters hälsokoller online. Men ska man göra sådana ska man också komma ihåg att tänka kritiskt – bara för att något står i en tidning behöver det inte vara sant. Man bör också akta sig för att hitta sjukdomar och symptom som inte finns, det är lätt att känna igen sig och tro att man har allt när det finns en lista med olika symptom listade, men det stämmer ofta inte. Och är man verkligt orolig bör man alltid kontakta en läkare, vilket man kan hitta hos Vårdguiden.

Brädyoga på vattnet

sup yoga, brädyogaDen nya trenden med brädyoga har tagit det bästa av två världar och slagit ihop det till en träningsform – som utförs på en surfingbräda.

Trenden kring yoga har slagit rejält och lite då och då kommer det nya typer av yoga för alla fantaster att testa på. Det nyaste och trendigaste just nu är brädyoga på det böljande blå.

 

Som att sväva på vattnet

Brädyogan har en klar fördel, det känns som man svävar på vattnet under passet. Men det kan kännas motigt att ge sig av ner till vattnet om det är blåsigt eller långt dit. Det går minst lika bra att genomför brädyoga i sin pool, och funderar man på att bygga en är Pahléns pooler ett bra alternativ. Brädyogan är en given succé i sin form, då många har hört om vind, våg och kitesurfing och kanske samtidigt gillar yoga. Det är helt enkelt en blandning av dessa aktiviteter och lugnet på vattnet passar yogan alldeles utmärkt. Yogan kan enkelt kallas för brädyoga, eller SUP-yoga (Stand Up Paddleboard) som det kallas i denna artikel.

Meditativ träningsform

Vid säsong håller Billie Svensson i SUP-yoga i vattnet vid Sibbarp och hon säger att man inte behöver vara ett surfingproffs för att lyckas, skriver HD. Bille tycker att brädyogan är en bra och meditativ träningsform där kroppen följer brädan som är i en konstant rörelse. Detta gör så att man fokuserar extra mycket vilket kopplar bort andra tankar och ger lugn i kroppen. Även Rachel Brathén, känd som Yoga Girl, håller på med brädyoga. Men gör det gärna på varmare breddgrader. I DN tipsar hon om Aruba och gömda upplevelser på ön, men berättar också om sin tjusning av brädyoga:

”Jag tycker faktiskt att det är lättare att göra yoga på brädan. Den rör sig ju lite hela tiden så man kan inte släppa koncentrationen som på land”.

Hantera stressen tidigt

stress, hälsaAllt fler är idag stressade och för att undvika att stressen leder till utmattningssyndrom är det viktigt att hantera stressen, gärna i ett tidigt stadie. Det handlar om att lyssna på sig själv och kroppens signaler, vila mycket och vara hälsosamt aktiv. 

Stress är vanligt och det drabbar alla i livet någon gång. Många slår stressen till hårt mot, och andra mindre. Oavsett vilken typ av person man är så är det bra att ta tag stressen direkt, för att det inte ska utvecklas till något ohälsosamt. Bland annat så är stressförebyggande träning något många bör ägna sig åt.

Vad gör oss stressade?

Det är såklart väldigt olika vad som orsakar stress det finns också många olika vägar som kan lösa problemet med stress, skriver Dagens Nyheter. Det är inte stressen i sig som är farlig, det är en överlevnadsmekanism som finns hos människan. Men det är när stressen kommer allt för ofta och under långa perioder som den skadar oss. Har man otur leder det till utmattningssyndrom, vilket kan ta tid att komma tillbaka från. Därför är det viktigt att hantera stressen tidigt.

Vad kan man göra?

Det finns olika sätt att upptäcka att man är stressad, men det vanligaste är att man blir trött och inte mår bra överlag. För att ta sig ur svackan är det viktigt att man börjar säga nej till saker och inte tar på sig för mycket, planerar sina dagar noga, vilar, motionerar, sover ordentligt och gör saker som får en att slappna av. Alkoholen bör man skippa om man känner sig stressad, det är inte en långsiktig lösning till stresskänslor.

”Att ha många saker som ska göras samtidigt kan öka stressen ännu mer. Då gäller det att planera i vilken ordning man ska göra saker”, säger Torbjörn Åkerstedt, professor till Dagens Nyheter.

Yoga är stressförebyggande träning

Yoga är en träningsform för både kropp och själ som går att utövas i princip var man än befinner sig, så länge man har tillgång till en yogamatta och viss avskildhet. Det används ofta som stressförebyggande träning och varianten Bikramyoga har blivit omättligt populärt just eftersom det är en av de tuffaste och mest effektiva formerna av yoga.

Yoga har blivit väldigt populärt och lockar så väl nybörjare som yogaveteraner till att testa nya varianter av träningsformen. Bikramyoga är kanske inte direkt en nyhet, men det är en av de mest effektiva formerna av yoga. Yoga testas som en bra stressförebyggande aktivitet på vissa arbetsplatser, läs mer.

Svettigt med Bikramyogayoga

I en artikel publicerad av GP kan man läsa om Bikramyoga och hur det är utmanande för både kropp och själ. Allison Wong Toi driver Bikram Yoga Göteborg och instruerar även pass på yogacentret. Under ett Bikramyogapass är temperaturen och luftfuktigheten i rummet högre, vilket gör det lättare att utveckla sin kroppsliga rörlighet. Det gäller att fokusera och hela tiden lära sig att bli bättre på att kontrollera sin andning, genom att använda hela lungorna i andetagen. Man svettas extra mycket under Bikramyoga och man utför under varje pass 26 olika positioner två gånger. Vill man besöka Göteborg för att testa på Bikramyoga med Allison besöka något annat utförandecenter för yoga så är ett tips att bo på hotel Lorensberg, som erbjuder lugn, centralt läge och komfort.

Två andra typer av yoga som också blivit väldigt populära:

”Ashtangayoga är fysisk yogaform där man arbetar med förutbestämda serier av ställningar som görs i ett flöde tillsammans med en dynamisk andning. Det finns sex olika serier. Poweryoga är en fysisk yogaform som är en moderniserad och dynamisk variant av den äldre hathayogan. Ställningarna görs i ett flöde tillsammans med en dynamisk andning, påminner därför också om ashtangayoga.” Läst i Expressen Hälsoliv.

Rätt kost för yogis

Att yoga och råkost från exempelvis rawfoodshop går ihop är säkert ingen nyhet för den invigde, men vad ska man äta exakt? Det är lite olika, beroende på vad man tycker om men också vad som känns bra för ens egen kropp och hälsa givetvis.

Yoga två kvinnorI tidningen Hälsa och Fitness finns tipsen som handlar om hur du äter som en riktig Yogi. Enligt artikeln så innebär ”att äta yogiskt” att äta en välbalanserad kost som bidrar både till god hälsa men även till viktminskning, om man har ett behov och en vilja att göra en sådan naturligtvis. De tre mest handfasta råden att följa är att:

  • Välja mat i sin naturliga form – gärna färsk frukt, rå eller lätt ångade grönsaker, linser, fullkorn, nötter och frön
  • Skippa mat som är processad – som påverkar dina energinivåer, gör dig trött och seg och till och med kan leda till att du ökar i din vikt. Exempelvis är saker att undvika vitt mjöl, vitt socker och hämtmat med mycket salt i sig
  • Om du vill söta, söta naturligt med honung och lönnsirap
  • Dra ner på koffeinet eftersom detta kan orsaka blodsockerdipp och orsaka sötsug
  • Minska på rött kött och animaliska produkter
  • Ät inte för mycket utan ät lagom, ät tills du är mätt till 80 procent och vänta för att se om du verkligen behöver mer för att känna dig mätt, mättnaden kan komma efter ett tag
  • Undvik läsk, stekt mat, vitt bröd, förpackade juicer, saltrika livsmedel

KycklingsandwichJa, det viktigare än vad man kanske tror att faktiskt äta rätt, särskilt om man tränar något så uttröttande som yoga. I Iform kan en läsa nyheten att man måste äta lika rätt på sina återhämtningsdagar som under de dagar man faktiskt tränat. Eftersom kroppen återhämtar sig under dessa dagar är det extra viktigt att tänka på att man ska få i sig just allt det som man behöver. Ät mycket frukt, gärna ingefära i maten, mycket nötter och varför inte mättande grekisk yoghurt till frukost? Äggröra är perfekt till lunch med sallad på kål till, dessutom kanske ett rågbröd med rökt makrill passar som handen i handsken för att fördjupa mättnaden? Det är bara att prova sig fram för att hitta det som man verkligen tycker om och det som ger en mest energi att orka sig igenom dagen.

Yoga går ofta hem hos framgångsrika personer – varför?

För att få lite inspiration angående yoga är det alltid kul att läsa om vilka framgångsrika personer som utövar yoga på en daglig basis. En sådan kan en få reda på mer om i Dagens Industri, där intervjuas nämligen Sara Jansson, som varit med i dataspelsutvecklaren Dice allra största produktioner Mirror’s Edge och gillar att både yoga och simma samt löpa på sin fritid. Förmodligen är yoga så populärt bland framgångsrika människor i näringslivet för att det stressar ner kroppen, får en på plats i nuet och gör så att man kan koppla bort jobbet för en stund och bara ägna sig åt sin egen hälsa, sitt eget välmående och sin egen kropp. I detta ingår det givetvis att äta rätt, för att yoga ska kunna bli så verkande och helande som möjligt.

Res bort från utbrändheten

Har det varit en tung höst? Ett hårt år? Kanske behöver du komma ner i varv, andas in lugn inför nästa år. Många är det som blir utbrända under denna tid på året, eller snarare har stressen byggts upp under en tid och när mörkret kommer och dagarna känns väldigt långa, bryter den ut. Försök ta julen att komma ner i varv – kanske ska du åka iväg på en resa?

Att bli utbränd är ingenting ovanligt, vilket många verkar tro. Det är snarare någonting som kan hända 423157-painful-headachevem som helst, om hen inte lyssnar på kroppen. En person som drabbades var Miacel Hedman, som fick en hjärtinfarkt på grund av utbrändhet. Nu rehabiliteras han i Spanien. I en artikel från Svenska Dagbladets skriver man om hur en resa kan göra skillnad för en stressad själv. I artikeln förklarar Fredrik Bengtsson, en man som driver ett rehabiliteringscenter i Spanien, Haga Livscenter, att det är jobbar med främst utbrända chefer eftersom det ofta då påverkar personalen i nästa led. Att de valt att åka till Spanien förklarar sig bland annat i att personen bör lyftas från sitt sammanhang – och få en nystart. Det är det som är den viktigaste biten, och om du själv inte har möjlighet att vara på ett center för att återhämta dig – eller om du kanske inte behöver (än) bör du i alla fall ta dig till en plats skild från ditt vanliga liv som endast bringar lugn. Om du är väldigt stressad så kan ditt blodtryck vara påverkat. Bäst är det att kolla detta hos en läkare, och om det är så kan det vara bra om du tar med dig stödstrumpor i fall du ska flyga. Du hittar stödstrumpor från Stödstrumpor.se och här kan du läsa om varför det är viktigt.

Om du känner att du riskerar att bli ordentligt sjuk bör du snarast kontakta läkare för att få hjälp, symptom hittar du här. Prata även med ditt arbete och visa på hur jobbigt det är just nu, att du inte orkar ta på dig mer. Oftast får en förståelse från chefer, och om de inte förstår kanske du måste ta hjälp av någon utifrån. Andra bra tips på hur du kan komma över stressen är att träna regelbundet, kör mycket yoga och försök ta en promenad varje dag. Frisk luft gör mer än många tror, även om det är mörkt och kallt ute.

 

Yoga och promenad gör dig yngre

Vi vet att träning är otroligt bra för din kropp. Men att man med lite promenad och yoga kan få en kropp som är som tio år yngre är något helt fantastiskt. 

Vi har i tidigare inlägg skrivit en text som helt handlar om att vi som människa ska må så bra som möjligt. Att då träna och ta hand om sig är en förutsättning för att vi ska leva och må så bra som möjligt. För vissa kan det vara svårt att ta steget mot ett mer hälsosamt liv då det handlar om att man måste lägga om sina vanor och “orka” ta sig tid. Dock kommer belöningen att vara värt det och man kommer att märka stor skillnad efter ett tag. I en artikel från tidningen Expressen tar de upp att vi människor kan känna oss fler år yngre om vi bara börjar röra på oss mer. Jobbigare än så är det inte.

Yoga dig ung

Yoga är en perfekt träningsform för alla åldrar då man jobbar med sin egen kropp och sina egna förutsättningar. För att bli bättre gäller det att man går helhjärtat in och ser till att man vill ha resultat. Då kommer man att känna sig piggare och märka stor skillnad. Forskning visar på att yoga har samma påverkan på vår kropp som annan mer fysisk krävande träning. Man har även i sin studie sett att både meditation och mindfullness bidrar till att vi får långa telomerer. Har en korta telomerer har man ökade chanser på att få olika sjukdomar, långa skyddar oss då telomerer är ändstycket i en DNA-kedja för varje kromosom skriver Läkartidningen.