pexels-photo-414029
sup yoga, brädyoga
stress, hälsa
yoga
Yoga två kvinnor

Komplettera yogan med träningsmaskiner

För att få riktigt bra yogaresultat bör man kombinera yogan med styrketräning. När det gäller träningsmaskiner är dessa uppdelade i olika grupper efter vilka muskler de tränar. Nedan följer en lista på de olika grupper som finns.

 

pexels-photo-414029Att träna allsidigt är det allra bästa även för den som yogar. Att intensiteten i träningen varierar är det optimala upplägget för att hålla sig frisk och stark och att konditionen ska ligga på topp. För de som yogar mycket kan det därför vara bra att kombinera styrketräningen med träningsmaskiner från exempelvis http://www.casallpro.se/ så att verkligen alla muskelgrupper körs igenom. Göteborgsposten skriver om kombinerad träning i en artikel och menar att kombinationen av träning är viktigare än hur ofta träningen sker eller när den sker. Att träna hälften styrka och hälften kondition är det allra bästa. Kombinerad styrke- och konditionsträning leder till att man kan leva flera år längre och dessutom förebygger man folksjukdomar och fysiska åkommor, som problem med nacke eller rygg. Förutom detta får man även starkare kropp, bättre fettförbränning och hjälp att stressa ner. Detta skriver Expressen.

 

Träningsmaskiner som passar för yoga

 

  • När man tränar yoga behöver man vara jämnt stark i hela kroppen. Då är multimaskiner bra, som exempelvis stationsmaskiner eller cable cross. Denna sorts maskiner gör träningen mer effektiv eftersom man aldrig behöver pausa mellan de set man gör. Istället kan man gå vidare direkt på en annan muskelgrupp och därmed spara tid, vilket är perfekt om man bara har tid för styrketräning en eller ett par få gånger i veckan.
  • Bålmaskiner. Maskiner som tränar kroppen genom bålövningar är perfekt för den som yogar eftersom bålen behöver vara stark för att man ska kunna hålla balansen. Man kan med fördel använda maskiner som utgår från övningar som crunches, rotary torso, situps eller liknande mag-och ryggövningar.
  • Överkroppsmaskiner. Till överkroppsmaskinerna räknas de maskiner som tränar biceps, triceps, bröst och axlar. Samtliga är viktiga för den som tränar yoga eftersom många positioner kräver bra armstyrka när man ska resa sig eller byta position.
  • Till underkroppsmaskiner räknas de som tränar rumpa, ben och höfter. Underkroppsmaskiner är främst viktigt för de som tränar mer aktiva former av yoga där man får upp konditionen eller står i samma benposition under en längre tid.

 

 

 

 

Testa dig hemma

Det är nog få som tycker om att gå till doktorn när man misstänker att man lider av någon åkomma. Speciellt när det inte handlar om ett vanligt förkylningsvirus eller liknande, utan snarare när det kommer till att kolla att sin intima hälsa står rätt till när man till exempel misstänker att man drabbats av en könssjukdom – men som tur är finns många tester inom detta område att beställa hem och göra i avskildhet hemma.

5878567-dental-equipment-close-up-on-surgery-tableMånga som misstänker sig ha drabbats av en könssjukdom tycker att det är jobbigt att ta kontakt med läkare för att kontrollera om sin misstanke faktiskt stämmer. Som tur är behöver man inte göra detta längre. Idag finns nämligen en uppsjö av olika tester som man kan få hem direkt till dörren och sedan göra i avskildhet hemma för att sedan skicka iväg för provsvar. Anonymare och mer bekvämt. Vill man till exempel se om man har klamydia, som är en dold könssjukdom som ofta inte ens har symptom, går det bra att beställa klamydiatest som skickas hem. På så vis slipper man uppsöka läkare och slipper också onödigt långa väntetider som lätt blir inom vården. Och det är inte bara klamydiatester man kan beställa hem idag. Enligt Dagens Industri finns även:

  • Faderskapstest
  • Test för att se om man har anlag för diabetes eller för övervikt
  • Glutenintoleranstest
  • Sina kolesterolhalter

Hälsotester online

Det finns också en rad olika, mer eller mindre, vetenskapliga tester i form av frågeformulär som man kan ta på nätet. Till exempel nu allra senaste skrev Expressen om hur man hos dem till exempel kan testa om man är i riskzonen för njursvikt. Likaså finns en rad andra tidningar och magasin som erbjuder olika sorters hälsokoller online. Men ska man göra sådana ska man också komma ihåg att tänka kritiskt – bara för att något står i en tidning behöver det inte vara sant. Man bör också akta sig för att hitta sjukdomar och symptom som inte finns, det är lätt att känna igen sig och tro att man har allt när det finns en lista med olika symptom listade, men det stämmer ofta inte. Och är man verkligt orolig bör man alltid kontakta en läkare, vilket man kan hitta hos Vårdguiden.

Brädyoga på vattnet

sup yoga, brädyogaDen nya trenden med brädyoga har tagit det bästa av två världar och slagit ihop det till en träningsform – som utförs på en surfingbräda.

Trenden kring yoga har slagit rejält och lite då och då kommer det nya typer av yoga för alla fantaster att testa på. Det nyaste och trendigaste just nu är brädyoga på det böljande blå.

 

Som att sväva på vattnet

Brädyogan har en klar fördel, det känns som man svävar på vattnet under passet. Men det kan kännas motigt att ge sig av ner till vattnet om det är blåsigt eller långt dit. Det går minst lika bra att genomför brädyoga i sin pool, och funderar man på att bygga en är Pahléns pooler ett bra alternativ. Brädyogan är en given succé i sin form, då många har hört om vind, våg och kitesurfing och kanske samtidigt gillar yoga. Det är helt enkelt en blandning av dessa aktiviteter och lugnet på vattnet passar yogan alldeles utmärkt. Yogan kan enkelt kallas för brädyoga, eller SUP-yoga (Stand Up Paddleboard) som det kallas i denna artikel.

Meditativ träningsform

Vid säsong håller Billie Svensson i SUP-yoga i vattnet vid Sibbarp och hon säger att man inte behöver vara ett surfingproffs för att lyckas, skriver HD. Bille tycker att brädyogan är en bra och meditativ träningsform där kroppen följer brädan som är i en konstant rörelse. Detta gör så att man fokuserar extra mycket vilket kopplar bort andra tankar och ger lugn i kroppen. Även Rachel Brathén, känd som Yoga Girl, håller på med brädyoga. Men gör det gärna på varmare breddgrader. I DN tipsar hon om Aruba och gömda upplevelser på ön, men berättar också om sin tjusning av brädyoga:

”Jag tycker faktiskt att det är lättare att göra yoga på brädan. Den rör sig ju lite hela tiden så man kan inte släppa koncentrationen som på land”.

Hantera stressen tidigt

stress, hälsaAllt fler är idag stressade och för att undvika att stressen leder till utmattningssyndrom är det viktigt att hantera stressen, gärna i ett tidigt stadie. Det handlar om att lyssna på sig själv och kroppens signaler, vila mycket och vara hälsosamt aktiv. 

Stress är vanligt och det drabbar alla i livet någon gång. Många slår stressen till hårt mot, och andra mindre. Oavsett vilken typ av person man är så är det bra att ta tag stressen direkt, för att det inte ska utvecklas till något ohälsosamt. Bland annat så är stressförebyggande träning något många bör ägna sig åt.

Vad gör oss stressade?

Det är såklart väldigt olika vad som orsakar stress det finns också många olika vägar som kan lösa problemet med stress, skriver Dagens Nyheter. Det är inte stressen i sig som är farlig, det är en överlevnadsmekanism som finns hos människan. Men det är när stressen kommer allt för ofta och under långa perioder som den skadar oss. Har man otur leder det till utmattningssyndrom, vilket kan ta tid att komma tillbaka från. Därför är det viktigt att hantera stressen tidigt.

Vad kan man göra?

Det finns olika sätt att upptäcka att man är stressad, men det vanligaste är att man blir trött och inte mår bra överlag. För att ta sig ur svackan är det viktigt att man börjar säga nej till saker och inte tar på sig för mycket, planerar sina dagar noga, vilar, motionerar, sover ordentligt och gör saker som får en att slappna av. Alkoholen bör man skippa om man känner sig stressad, det är inte en långsiktig lösning till stresskänslor.

”Att ha många saker som ska göras samtidigt kan öka stressen ännu mer. Då gäller det att planera i vilken ordning man ska göra saker”, säger Torbjörn Åkerstedt, professor till Dagens Nyheter.

Yoga är stressförebyggande träning

Yoga är en träningsform för både kropp och själ som går att utövas i princip var man än befinner sig, så länge man har tillgång till en yogamatta och viss avskildhet. Det används ofta som stressförebyggande träning och varianten Bikramyoga har blivit omättligt populärt just eftersom det är en av de tuffaste och mest effektiva formerna av yoga.

Yoga har blivit väldigt populärt och lockar så väl nybörjare som yogaveteraner till att testa nya varianter av träningsformen. Bikramyoga är kanske inte direkt en nyhet, men det är en av de mest effektiva formerna av yoga. Yoga testas som en bra stressförebyggande aktivitet på vissa arbetsplatser, läs mer.

Svettigt med Bikramyogayoga

I en artikel publicerad av GP kan man läsa om Bikramyoga och hur det är utmanande för både kropp och själ. Allison Wong Toi driver Bikram Yoga Göteborg och instruerar även pass på yogacentret. Under ett Bikramyogapass är temperaturen och luftfuktigheten i rummet högre, vilket gör det lättare att utveckla sin kroppsliga rörlighet. Det gäller att fokusera och hela tiden lära sig att bli bättre på att kontrollera sin andning, genom att använda hela lungorna i andetagen. Man svettas extra mycket under Bikramyoga och man utför under varje pass 26 olika positioner två gånger. Vill man besöka Göteborg för att testa på Bikramyoga med Allison besöka något annat utförandecenter för yoga så är ett tips att bo på hotel Lorensberg, som erbjuder lugn, centralt läge och komfort.

Två andra typer av yoga som också blivit väldigt populära:

”Ashtangayoga är fysisk yogaform där man arbetar med förutbestämda serier av ställningar som görs i ett flöde tillsammans med en dynamisk andning. Det finns sex olika serier. Poweryoga är en fysisk yogaform som är en moderniserad och dynamisk variant av den äldre hathayogan. Ställningarna görs i ett flöde tillsammans med en dynamisk andning, påminner därför också om ashtangayoga.” Läst i Expressen Hälsoliv.

Rätt kost för yogis

Att yoga och råkost från exempelvis rawfoodshop går ihop är säkert ingen nyhet för den invigde, men vad ska man äta exakt? Det är lite olika, beroende på vad man tycker om men också vad som känns bra för ens egen kropp och hälsa givetvis.

Yoga två kvinnorI tidningen Hälsa och Fitness finns tipsen som handlar om hur du äter som en riktig Yogi. Enligt artikeln så innebär ”att äta yogiskt” att äta en välbalanserad kost som bidrar både till god hälsa men även till viktminskning, om man har ett behov och en vilja att göra en sådan naturligtvis. De tre mest handfasta råden att följa är att:

  • Välja mat i sin naturliga form – gärna färsk frukt, rå eller lätt ångade grönsaker, linser, fullkorn, nötter och frön
  • Skippa mat som är processad – som påverkar dina energinivåer, gör dig trött och seg och till och med kan leda till att du ökar i din vikt. Exempelvis är saker att undvika vitt mjöl, vitt socker och hämtmat med mycket salt i sig
  • Om du vill söta, söta naturligt med honung och lönnsirap
  • Dra ner på koffeinet eftersom detta kan orsaka blodsockerdipp och orsaka sötsug
  • Minska på rött kött och animaliska produkter
  • Ät inte för mycket utan ät lagom, ät tills du är mätt till 80 procent och vänta för att se om du verkligen behöver mer för att känna dig mätt, mättnaden kan komma efter ett tag
  • Undvik läsk, stekt mat, vitt bröd, förpackade juicer, saltrika livsmedel

KycklingsandwichJa, det viktigare än vad man kanske tror att faktiskt äta rätt, särskilt om man tränar något så uttröttande som yoga. I Iform kan en läsa nyheten att man måste äta lika rätt på sina återhämtningsdagar som under de dagar man faktiskt tränat. Eftersom kroppen återhämtar sig under dessa dagar är det extra viktigt att tänka på att man ska få i sig just allt det som man behöver. Ät mycket frukt, gärna ingefära i maten, mycket nötter och varför inte mättande grekisk yoghurt till frukost? Äggröra är perfekt till lunch med sallad på kål till, dessutom kanske ett rågbröd med rökt makrill passar som handen i handsken för att fördjupa mättnaden? Det är bara att prova sig fram för att hitta det som man verkligen tycker om och det som ger en mest energi att orka sig igenom dagen.

Yoga går ofta hem hos framgångsrika personer – varför?

För att få lite inspiration angående yoga är det alltid kul att läsa om vilka framgångsrika personer som utövar yoga på en daglig basis. En sådan kan en få reda på mer om i Dagens Industri, där intervjuas nämligen Sara Jansson, som varit med i dataspelsutvecklaren Dice allra största produktioner Mirror’s Edge och gillar att både yoga och simma samt löpa på sin fritid. Förmodligen är yoga så populärt bland framgångsrika människor i näringslivet för att det stressar ner kroppen, får en på plats i nuet och gör så att man kan koppla bort jobbet för en stund och bara ägna sig åt sin egen hälsa, sitt eget välmående och sin egen kropp. I detta ingår det givetvis att äta rätt, för att yoga ska kunna bli så verkande och helande som möjligt.

Res bort från utbrändheten

Har det varit en tung höst? Ett hårt år? Kanske behöver du komma ner i varv, andas in lugn inför nästa år. Många är det som blir utbrända under denna tid på året, eller snarare har stressen byggts upp under en tid och när mörkret kommer och dagarna känns väldigt långa, bryter den ut. Försök ta julen att komma ner i varv – kanske ska du åka iväg på en resa?

Att bli utbränd är ingenting ovanligt, vilket många verkar tro. Det är snarare någonting som kan hända 423157-painful-headachevem som helst, om hen inte lyssnar på kroppen. En person som drabbades var Miacel Hedman, som fick en hjärtinfarkt på grund av utbrändhet. Nu rehabiliteras han i Spanien. I en artikel från Svenska Dagbladets skriver man om hur en resa kan göra skillnad för en stressad själv. I artikeln förklarar Fredrik Bengtsson, en man som driver ett rehabiliteringscenter i Spanien, Haga Livscenter, att det är jobbar med främst utbrända chefer eftersom det ofta då påverkar personalen i nästa led. Att de valt att åka till Spanien förklarar sig bland annat i att personen bör lyftas från sitt sammanhang – och få en nystart. Det är det som är den viktigaste biten, och om du själv inte har möjlighet att vara på ett center för att återhämta dig – eller om du kanske inte behöver (än) bör du i alla fall ta dig till en plats skild från ditt vanliga liv som endast bringar lugn. Om du är väldigt stressad så kan ditt blodtryck vara påverkat. Bäst är det att kolla detta hos en läkare, och om det är så kan det vara bra om du tar med dig stödstrumpor i fall du ska flyga. Du hittar stödstrumpor från Stödstrumpor.se och här kan du läsa om varför det är viktigt.

Om du känner att du riskerar att bli ordentligt sjuk bör du snarast kontakta läkare för att få hjälp, symptom hittar du här. Prata även med ditt arbete och visa på hur jobbigt det är just nu, att du inte orkar ta på dig mer. Oftast får en förståelse från chefer, och om de inte förstår kanske du måste ta hjälp av någon utifrån. Andra bra tips på hur du kan komma över stressen är att träna regelbundet, kör mycket yoga och försök ta en promenad varje dag. Frisk luft gör mer än många tror, även om det är mörkt och kallt ute.

 

Yoga och promenad gör dig yngre

Vi vet att träning är otroligt bra för din kropp. Men att man med lite promenad och yoga kan få en kropp som är som tio år yngre är något helt fantastiskt. 

Vi har i tidigare inlägg skrivit en text som helt handlar om att vi som människa ska må så bra som möjligt. Att då träna och ta hand om sig är en förutsättning för att vi ska leva och må så bra som möjligt. För vissa kan det vara svårt att ta steget mot ett mer hälsosamt liv då det handlar om att man måste lägga om sina vanor och “orka” ta sig tid. Dock kommer belöningen att vara värt det och man kommer att märka stor skillnad efter ett tag. I en artikel från tidningen Expressen tar de upp att vi människor kan känna oss fler år yngre om vi bara börjar röra på oss mer. Jobbigare än så är det inte.

Yoga dig ung

Yoga är en perfekt träningsform för alla åldrar då man jobbar med sin egen kropp och sina egna förutsättningar. För att bli bättre gäller det att man går helhjärtat in och ser till att man vill ha resultat. Då kommer man att känna sig piggare och märka stor skillnad. Forskning visar på att yoga har samma påverkan på vår kropp som annan mer fysisk krävande träning. Man har även i sin studie sett att både meditation och mindfullness bidrar till att vi får långa telomerer. Har en korta telomerer har man ökade chanser på att få olika sjukdomar, långa skyddar oss då telomerer är ändstycket i en DNA-kedja för varje kromosom skriver Läkartidningen.

Förläng livet med rätt kost

För att leva längre måste vi äta bra mat. Studier visar att de som äter enligt Livsmedelsverkets kostråd har mindre risk att drabbas av dödliga sjukdomar.

1153256-vegetable-shopping

I ett tidigare inlägg skriver vi om vad man ska göra för att kroppen ska må bra och vi går då bland annat in på att äta rätt kost.

”Det räcker dock inte bara med att träna för att må så pass bra som man kan, man måste också äta rätt. En ordentlig kost gör att man orkar.” Läs mer.

Lev längre med rätt kost

Och detta stämmer verkligen för äter man enligt Livsmedelsverkets kostråd lever man faktiskt längre. Enligt Sydsvenskan och en ny studie från Lunds universitet märks skillnaden främst bland män. När man jämförde de män som åt enligt Livsmedelsverkets kostråd med den grupp som åt sämst, visade de sig att de män som åt bra så mycket som halverade sin risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar. Dessutom löpte de 18 procent mindre risk att dö i cancer.

Mindre skillnad hos kvinnor

För kvinnorna fanns även en hel del skillnad även om de inte var lika stora. De kvinnor som åt enligt Livsmedelsverkets kostråd hade 14 procent lägre risk att dö i olika sjukdomar, när man jämförde med de som åt sämst. Att kvinnorna hade en lite mindre skillnad tror man beror på att kvinnor i allmänhet äter bättre än vad männen gör.

Livsmedelsverkets kostråd

Livsmedelsverkets kostråd går ut på att man bland annat ska äta minst 500 gram frukt och grönt per dag. Dessutom bör man äta fisk minst tre gånger i veckan och använda olja eller flytande margarin i matlagningen. Ytterligare något som man bör göra enligt kostråden är att välja fullkorn när man äter gryn, pasta, ris, flingor och bröd.

Inget skydd vid skönhetsoperation

Allt fler väljer att genomgå någon form av skönhetsoperation eller behandling. Men det många inte tänker på är att de inte har något skydd enligt lag. Det är nämligen tillåtet för vem som helst att till exempel injicera botox och går det fel har kunden ingen talan.

3093784-judge-s-gavel

För ett tag sedan föreslog Socialstyrelsen att det endast var sjukvårdspersonal som skulle få utföra skönhetsoperationer och ge injektioner med exempelvis botox. Detta var för att öka patientsäkerheten. Nu står det dock klart att den som gör en skönhetsoperation förblir utan skydd eftersom förslaget kräver ytterligare utredning. Med detta förslag skulle patienter få en möjlighet att anmäla brister och ha rätt att få ersättning när de drabbats av vårdskador.

Se till att personalen är legitimerad

Den som genomgår en skönhetsoperation eller får injektioner, tar alltså fortfarande en viss risk eftersom det i princip inte finns något skydd enligt lag. Vad man dock kan göra är att vara extra uppmärksam och verkligen läsa på om den klinik man ska göra skönhetsoperationen på. Exempelvis har många kliniker personal som faktiskt är legitimerad sjukvårdspersonal och alla dessa kliniker brukar skriva ut detta på sin hemsida. Exempelvis kan man läsa hos http://narvaderma.se/ att de har legitimerad personal med många år i branschen.

Sverige efter i Europa

Sverige är ett utav få länder i Europa där faktiskt vem som helst kan ge sina kunder botox-sprutor och den som är någon form av läkare, även om det exempelvis handlar om en psykiater, kan även utföra plastikkirurgi, rapporterar Dagens Nyheter.

”Tyvärr släpar lagstiftningen efter här. Konsumenttjänstlagen reglerar bara arbete på lösa saker. Det innebär att din bil är mer skyddad än din kropp.” Läs mer.